Riga

zondag 25 juni 2023

Dag 5: Laatste dag: van Riga tot thuis.

Zondag in Riga/Letland.
Het is zondag 26 juni, en de laatste dag van de citytrip. De terugreis is in de vroege namiddag gepland. We beginnen met een rustig ontbijt en vermits het ons afscheid is, nemen we ook een champagne om de dag sprankelend te starten.
Champagne bij het ontbijt om sprankelend de dag te beginnen.
Hotel is vlakbij, in de achtergrond te zien.
De markt ligt slechts op een vijftal minuten van het hotel gelegen. De kersen en de aardbeien vliegen er met de kilo's en emmers over de uitgestalde tafels. Het zal ook de periode zijn om confituur te maken.
Aardbeien en kersen in de aanbieding.
Bakskes van 1 kg kersen.
Bakskes van 1 kg met aardbeien.
De overdekte markt.
In Riga is de grootste en modernste overdekte markt van Europa, bestaande uit 4 geweldige grote paviljoenen. Deze werden gebruikt als garage voor de Zeppelins. Er is een levendige drukte van het marktleven. Er zijn afdelingen voor vlees, melkproducten, kruiden, groenten, vis en ook textiel, enfin, alles wat je maar zou kunnen gebruiken. Een overvloed aan verse producten, antiek en andere bric-Ć -brac.
Aan de visafdeling.
We kopen niets, want we hebben niets nodig. Het fruit ligt er wel aanlokkelijk bij en tegen een derde van de prijs thuis. Maar we hebben genoeg bagage om daar nog mee te sleuren.

Freedom monument - Vrijheidsbeeld
Na de markt bezocht te hebben, wandelen we tot aan het 'Freedom monument'. Het is een 42 meter hoog beeld van een vrouw die drie sterren in de lucht houdt. De vrouw is bij de letten bekend als Milda. De drie sterren staan voor de drie delen waaruit het zelfstandige Letland is ontstaan: Koerland, Lijfland en Letgallen. Het opschrift luidt: 'For Fatherland and Freedom' 'Voor Vrijheid en Vaderland'. Het beeld is naar het westen gericht. Tijdens de sovjetjaren deed het grapje de ronde dat het vrijheidsmonument eigenlijk een reisbureau was: iedereen die er bloemen durfde neerleggen kreeg een gratis enkele reis naar Siberiƫ. Toch durfden de Sovjets het beeld niet neer te halen, waarschijnlijk uit angst voor de volkswoede die daarop zou volgen. Het monument is in 1935 gebouwd ter herdenking aan de Letse soldaten die zijn gesneuveld in de Letse Onafhankelijkheidoorlog. Op de EURO munten van Letland zijn deze drie sterren ook opgenomen.
Militairen aan het Freedom monument.
Afscheid aan Riga.
Nadat we nog even een koffie te gedronken hebben bij de Costa is het tijd om onze bagage klaar te maken voor de terugreis. We dienen de kamer te verlaten om 12:00 uur. Vermits de taxi gereserveerd is om 14:20 uur stockeren we de bagage in de receptie. De voorziene taxi is er zelfs iets vroeger. Om 14:15 is de taxi aan het hotel. Het is een ruime 8-persoonswagen voor ons beiden. Vermits het zondag is, hebben we geen verkeer naar de luchthaven. De 11 km worden dan ook in 20 minuten afgelegd.
Route: hotel in Riga naar de airport.
Even voor het vertrek naar de luchthaven kreeg ik nog een minder leuk SMS berichtje: 'Your flight is delayed. Estimated departure 18:15. We apologize for the inconvenience'. Dus 1,5 uur vertraging. Maar dat was het enig minpuntje op de gehele trip. De check-in had ik vorige dag reeds gedaan. Deze keer kregen we de stoelen zoals ze reeds op de boarding passes geregeld waren. Om 18:20 uur was het dan zover. De Airbus ging richting Brussel.
In de Airbus 220-300.
Vluchtschema:
Riga - Brussel    18:20 - 20:40    Airbus 220-300    Zetelverdeling: 2 - 3
Het vliegtuig niet volledig bezet. We hebben 3 stoelen voor ons 2.
Airport Riga bij onze take-off.
Jurmala beach aan de Golf van Riga/Oostzee, gezien enkele minuten na de take-off.
Route: Riga - Brussel.
Bij de aankomst in Brussel was het 32°C om 21:00 uur. Nog een meeval dat we niet dienden te wachten op de shuttle bus naar de parking.